[TEKST JEDNOLITY] UGODA
Ugoda
My, z Bożej łaski cesarz Austrii, apostolski król Węgier, król Czech, Dalmacji, Chorwacji, Sławonii, Galicji, Lodomerii i Ilyrii etc, etc…,
arcyksiążę Austrii Górnej i Dolnej, wielki książę Krakowa, książę Lotaryngii, Salzburga, Styrii, Karyntii, Krainy i Bukowiny, wielki książę Siedmiogrodu, margrabia Moraw, książę Dolnego i Górnego Śląska, Oświęcimia i Zatoru, Cieszyna, Friaul, Raguzy i Zary, hrabia Habsburga i Tyrolu, Kyburga, Goricy i Kradiski, książę Trydentu i Brixen, margrabia Łużyc Dolnych i Górnych oraz Istrii, hrabia Hohenembs, Feldkirch, Bregencji, Sonnenebergu, pan Triestu, Cattaro i Marchii Wendyjskiej, wielki wojewoda Banatu, etc. Franciszek Józef Drugi, w trosce o dobrobyt Naszych Ludów i Krajów Koronnych, a także całej Monarchii Austro-Węgierskiej, wieńcząc dzieło odbudowy Wspólnego Państwa w duchu najlepszych tradycji Monarchii Naddunajskiej, uznając chwilę tę za przełomową, podejmując ciężar dwóch koron, niniejszym, w Dniu Świętego Stefana, węgierskiego święta narodowego, nadajemy Ludom naszym niniejszą Ugodę jako gwarancję rozwoju i sukcesu Monarchii Austro-Węgierskiej.
Rozdział I - Monarchia Austro-Węgierska
Art. 1.
Monarchia Austro-Węgierska jest dobrem wspólnym wszystkich jej obywateli.
Art. 2.
Monarchia Austro-Węgierska jest federacyjną monarchią parlamentarną.
Art. 3.
Monarchia Austro-Węgierska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolność, prawa człowieka i obywatela, oraz bezpieczeństwo obywateli i mieszkańców, także znajdujących się poza jej granicami.
Art. 4.
Monarchia Austro-Węgierska jest państwem prawa. Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa.
Art. 5.
Władza w Monarchii Austro-Węgierskiej należy do Monarchy oraz Narodów Monarchii Austro-Węgierskiej.
Art. 6.
- Ugoda jest najwyższym prawem Monarchii Austro-Węgierskiej.
- Inne akty prawne muszą być zgodne z Ugodą.
Art. 7.
Podział i równowaga władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej są zasadami naczelnymi, na których opiera się ustrój Monarchii Austro-Węgierskiej.
Art. 8.
Monarchia Austro-Węgierska zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu.
Art. 9.
- Godłem Wielkim Monarchii Austro-Węgierskiej jest wizerunek czarnego, dwugłowego orła w Koronie Cesarstwa Austriackiego; w szponach orła - miecz, berło i jabłko; na piersi orła - herb Domu Panującego Habsburgów Lotaryńskich; wokół herbu wizerunki Orderu Złotego Runa, Orderu Świętego Stefana, Orderu Marii Teresy, Orderu Leopolda oraz Orderu Żelaznej Korony; na skrzydłach orła tarcze herbowe krajów koronnych, prowincji i terytoriów Monarchii Austro-Węgierskiej.
- Godłem Małym Monarchii Austro-Węgierskiej jest wizerunek czarnego, dwugłowego orła w Koronie Cesarstwa Austriackiego; w szponach orła - miecz, berło i jabłko; na piersi orła - herb Domu Panującego Habsburgów Lotaryńskich; wokół herbu wizerunek Orderu Złotego Runa.
- Flagę państwową Monarchii Austro-Węgierskiej tworzy flaga Austrii w czerwono-biało-czerwone pasy wraz z tarczą herbową Austrii połączona z flagą Węgier w czerwono-biało-zielone pasy wraz z tarczą herbową Królestwa Węgier.
- Hymnem Monarchii Austro-Węgierskiej jest “Hymn Ludów”.
- Godło, flaga, hymn oraz inne symbole Monarchii Austro-Węgierskiej oraz krajów koronnych podlegają ochronie prawnej.
- Wzory godła i flagi oraz słowa hymnu określi ustawa.
Art. 10.
- Stolicami Monarchii Austro-Węgierskiej są Cesarskie Miasto Wiedeń oraz Królewskie Miasto Budapeszt.
- Lokalizacja siedzib centralnych organów władzy publicznej uwzględnia federalny charakter państwa.
Art. 11.
- Władze Monarchii Austro-Węgierskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
- Stosunki między Monarchią Austro-Węgierską, a związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadzie uszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności. Współpracę między Monarchią Austro-Węgierską, a związkami wyznaniowymi regulują odpowiednie umowy i ustawy.
Rozdział II - Mieszkańcy i obywatele
Art. 12.
- Mieszkańcem Monarchii Austro-Węgierskiej jest osoba przebywająca na jej terytorium, przez co rozumie się osobę zarejestrowaną w systemach informatycznych Monarchii Austro-Węgierskiej.
- Obywatelem austro-węgierskim jest mieszkaniec Monarchii Austro-Węgierskiej, który posiada obywatelstwo austro-węgierskie.
- Obywatelem austro-węgierskim może zostać każdy mieszkaniec Monarchii Austro-Węgierskiej, który:
-
przebywa na terytorium Monarchii Austro-Węgierskiej co najmniej czternaście dni,
-
napisał na forum Monarchii Austro-Węgierskiej przynajmniej piętnaście wypowiedzi nie usuniętych przez żandarmerię,
-
złożył wniosek o obywatelstwo.
-
- Obywatel austro-węgierski jest zobowiązany, w terminie 7 dni od uzyskania obywatelstwa, do złożenia przysięgi: Ja, [imię i nazwisko], otrzymawszy obywatelstwo austro-węgierskie, przysięgam być wierny Monarchii Austro-Węgierskiej oraz Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Przysięgam pracować dla dobra Monarchii oraz wszystkich Jej Narodów, a także dla pomnożenia potęgi Ojczyzny.
- Przysięga, o której mowa w ust. 4, może zostać zakończona formułą religijną.
- Każdy obywatel austro-węgierski zobowiązany jest do aktywnej obecności na terytorium Monarchii przynajmniej raz w ciągu 30 dni od ostatniej wizyty. Przez aktywną obecność rozumie się publikację przynajmniej dwóch wypowiedzi na forum Monarchii.
- Do obywateli sprawujących funkcje publiczne termin wymieniony w ust. 6 skraca się do 7 dni z wyjątkiem ogłoszonych publicznie nieobecności.
Art. 13.
- Monarchia Austro-Węgierska zapewnia swoim obywatelom nienaruszalne i niezbywalne prawo do życia wirtualnego, działalności, oraz sprawiedliwego i rzetelnego sądu.
- Zakazane i niedopuszczalne jest naruszanie praw jednostki i jej godności określonych Ugodą oraz innymi aktami prawnymi.
Art. 14.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje wolność zrzeszania się obywateli w partiach politycznych, organizacjach, stowarzyszeniach i fundacjach.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje wolność prowadzenia działalności gospodarczej.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje wolność wyznania i wspólnot religijnych.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje wolność słowa, prasy i wszelkich mediów.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje równość wszystkich wobec prawa.
- Monarchia Austro-Węgierska gwarantuje równy dostęp do edukacji i kultury.
Art. 15.
- Odpowiedzialności karnej podlega tylko ten, kto dopuścił się czynu zabronionego przez ustawę pod groźbą kary.
- Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego procesu przed niezawisłym i bezstronnym sądem.
- Każdy ma prawo do obrony we wszystkich stadiach postępowania.
- Każdego uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie stwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu.
Art. 16.
- Każdemu zapewnia się nietykalność i wolność osobistą, która może zostać naruszona tylko na zasadach i w trybie określonych ustawą.
- Każdy pozbawiony wolności na podstawie wyroku sądowego ma prawo do odwołania się od tego wyroku.
- Zapewnia się każdemu wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadku i w trybie określonym ustawą.
- Przepisy art. 15 oraz art. 16 ust. 1-3 nie wykluczają uzasadnionych działań moderacyjnych wobec mieszkańca nieposiadającego obywatelstwa, wynikających z troski o ład i porządek na terytorium Monarchii Austro-Węgierskiej, z usunięciem konta włącznie.
Art. 17.
- Ekstradycja obywatela austro-węgierskiego jest zakazana.
- Zakazana jest ekstradycja osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa z przyczyn politycznych.
- W sprawie dopuszczalności ekstradycji orzeka sąd.
Art. 18.
- Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej, oraz osób pełniących funkcje publiczne.
- Obywatel ma prawo dostępu do dokumentów organów władzy publicznej, oraz prawo wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z wyborów powszechnych,
- Prawo określone w ust. 1 i 2 może zostać ograniczone wyłącznie w trybie i na zasadach określonych ustawą.
Art. 19.
- Obowiązkiem obywatela austro-węgierskiego jest wierność Monarchii Austro-Węgierskiej, oraz dbanie o jej ciągły rozwój i dobro, a także o wzrost jej potęgi.
- Obywatel ma obowiązek bronić honoru Monarchii poza jej granicami.
- Obywatel ma obowiązek w przypadku wojny bronić Monarchii, wstępując do Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych.
- Każdy przebywający na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej ma obowiązek przestrzegać obowiązującego prawa.
Art. 20.
- Każdy obywatel austro-węgierski ma prawo złożyć skargę na działalność organów władzy publicznej.
- Skarga wymienione w ust. 1 winna być rozpatrzona bezstronnie przez sąd; organy władzy publicznej zobowiązane są działać zgodnie z orzeczeniem sądu.
Rozdział III - Źródła obowiązującego prawa
Art. 21.
- Źródłami powszechnie obowiązującego prawa są, w hierarchii ważności: Ugoda, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i postanowienia, a także prawo zwyczajowe.
- Źródłami powszechnie obowiązującego prawa na obszarze kraju koronnego jest także właściwe prawo krajowe.
- Źródłem powszechnie obowiązującego prawa są także cesarskie i królewskie dekrety, które mają moc ustawy i mogą regulować kwestie zastrzeżone dla ustaw, chyba że określono inaczej.
- Cesarskie i królewskie dekrety, o których mowa w ust. 2 wymagają zgody właściwego Ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Cesarskie i królewskie dekrety, o których mowa w ust. 2, mogą być wydawane także na wniosek właściwego Ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Z zastrzeżeniem art. 77, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Art. 22.
- Warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń i postanowień jest ich opublikowanie w Dzienniku Ustaw Monarchii Austro-Węgierskiej.
- Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa krajowego określa prawo krajowe; akty prawa krajowego ogłaszane są także w trybie określonym w ust. 1.
- Umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie są ogłaszane w Dzienniku Ustaw Monarchii Austro-Węgierskiej jako umowy międzynarodowe oraz w trybie dekretów z mocą ustawy, o których mowa w art. 21 ust. 3.
- Umowy międzynarodowe ratyfikowane nie wymagające zgody wyrażonej w ustawie są ogłaszane w Dzienniku Ustaw Monarchii Austro-Węgierskiej jako umowy międzynarodowe; ogłasza się też postanowienie Monarchy o ratyfikacji umowy.
Art. 23.
Ratyfikacja przez Monarchę umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie wymaga uprzedniej zgody Rady Państwa, jeżeli umowa dotyczy:
-
pokoju, sojuszu, układu politycznego lub wojskowego,
-
wolności, praw lub obowiązków określonych w Ugodzie,
-
członkostwa Monarchii Austro-Węgierskiej w organizacji międzynarodowej,
-
spraw uregulowanych w ustawie.
Rozdział IV - Monarcha
Art. 24.
- Głową państwa jest cesarz Austrii, apostolski król Węgier, król Czech, Dalmacji, Chorwacji, Sławonii, Galicji, Lodomerii i Ilyrii etc, etc…, arcyksiążę Austrii Górnej i Dolnej, wielki książę Krakowa, książę Lotaryngii, Salzburga, Styrii, Karyntii, Krainy i Bukowiny, wielki książę Siedmiogrodu, margrabia Moraw, książę Dolnego i Górnego Śląska, Oświęcimia i Zatoru, Cieszyna, Friaul, Raguzy i Zary, hrabia Habsburga i Tyrolu, Kyburga, Goricy i Kradiski, książę Trydentu i Brixen, margrabia Łużyc Dolnych i Górnych oraz Istrii, hrabia Hohenembs, Feldkirch, Bregencji, Sonnenebergu, pan Triestu, Cattaro i Marchii Wendyjskiej, wielki wojewoda Banatu, etc.
- Monarcha odpowiada przed Bogiem i Narodami Austro-Węgier oraz przed własnym sumieniem i historią.
- Obowiązkiem Monarchy jest troska o dobro państwa i jego obywateli, a także troska o pozycję międzynarodową państwa.
Art. 25.
- Monarcha sprawuje nadzór nad polityka zagraniczną państwa.
- Monarcha, za zgodą Rady Państwa, decyduje o wypowiedzeniu wojny i zawarciu pokoju.
- W przypadku gdy Rada Państwa nie może się zebrać, a także w razie znaczącego narażenia na niebezpieczeństwo interesu Monarchii Austro-Węgierskiej, oraz bezpieczeństwa jej obywateli, Monarcha może wypowiedzieć wojnę lub zawrzeć pokój bez uprzedniego uzyskania zgody Rady Państwa.
- Monarcha, za zgodą Rady Państwa i w porozumieniu z Rządem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, może zawierać i wypowiadać umowy międzynarodowe, także za pośrednictwem powołanego przez siebie pełnomocnika.
- Monarcha może ułaskawić każdego ukaranego przez sąd.
- Monarcha sprawuje władzę ustawodawczą wraz z Radą Państwa oraz władzę wykonawczą wraz z Rządem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości
- Monarcha powołuje i odwołuje sędziów w drodze postanowienia.
- Monarcha pełni funkcję reprezentacyjną, jest gwarantem ciągłości i niepodległości państwa.
- Monarcha nadaje obywatelstwo austro-węgierskie bądź pozbawia go.
- Monarcha nobilituje do stanu szlacheckiego, a także nadaje i odbiera odznaczenia, ordery i medale.
Art. 26.
- Opróżnienie tronu następuje w wyniku:
-
abdykacji,
-
śmierci,
-
opuszczenia Monarchii Austro-Węgierskiej przez okres dłuższy niż trzy miesiące,
-
stwierdzenia trwałej niemożności sprawowania przez Monarchię swoich obowiązków.
-
- Opróżnienie tronu w przypadkach, o których mowa w ust. 1 lit. b, c i d, stwierdza Rada Państwa na wniosek Regenta, Następcy Tronu, Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub jednego delegata.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 1 lit. a, Monarcha wskazuje Następcę Tronu w akcie abdykacyjnym, o ile nie uczynił tego wcześniej w trybie art. 27 ust. 5.
- W przypadkach, o których mowa w ust. 1 lit. b, c i d, a także w przypadku opróżnienia tronu, o którym mowa w ust. 1 lit. a, kiedy Monarcha nie wskazał Następcy Tronu, następnego Monarchę wskazuje Rada Państwa.
Art. 27.
- W ciągu 30 dni od dnia wstąpienia na tron Monarcha powołuje Regenta w drodze postanowienia.
- Monarcha może odwołać Regenta, powołując jednocześnie następnego Regenta.
- Regent wykonuje obowiązki Monarchy podczas jego nieobecności ogłoszonej przez Monarchę w drodze postanowienia.
- Postanowienie, o którym mowa w ust. 3 może określać obowiązki Monarchy, których Regent nie może wykonywać bez zgody Monarchy.
- Regent pełni obowiązki Monarchy także w razie opróżnienia tronu, o którym mowa w art. 26 ust. 1 aż do ponownego wstąpienia na tron w trybie art. 26 ust. 2-4.
- Monarcha, w okresie swojego panowania, może powołać Następcę Tronu w drodze postanowienia.
- Następca Tronu może być jednocześnie Regentem; przepisy ust. 3-5 stosuje się odpowiednio.
- W razie niewskazania Regenta w trybie ust. 1 wstąpienie na tron jest nieważne.
Rozdział V - Rada Państwa
Art. 28.
- Rada Państwa składa się z 3 delegatów, wybieranych w powszechnych, równych, tajnych i bezpośrednich wyborach.
- W skład Rady Państwa mogą wchodzić także dodatkowo delegaci wskazani przez właściwe organy krajów koronnych na podstawie umowy zawartej między wszystkimi krajami koronnymi wchodzącymi w skład Monarchii Austro-Węgierskiej; umowa taka podlega akceptacji Monarchy, wyrażonej w drodze postanowienia.
- Delegat, wchodzący w skład Rady Państwa na mocy ust. 1 i 2 jednocześnie, ma prawo do jednego głosu.
- Rada Państwa obraduje permanentnie
Art. 29
Delegaci do Rady Państwa są zobowiązani przed rozpoczęciem sprawowania mandatu do złożenia przed Radą Państwa ślubowania o następującej treści: Ja, [imię i nazwisko], otrzymujący godność delegata do Rady Państwa uroczyście ślubuję: bronić praw obywateli Monarchii Austro-Węgierskiej, podążać jedynie drogą uwielbienia naszej Ojczyzny oraz strzec fundamentalnych praw zawartych w Ugodzie jako najwyższym prawie uzyskanym dzięki wspólnej zgodzie.
Art. 30.
- Rada Państwa wybierana jest na pięciomiesięczną kadencję. Kadencja Rady Państwa rozpoczyna się wraz ze złożeniem ślubowania przez wszystkich delegatów.
- Wybory do Rady Państwa zarządza Monarcha na drodze postanowienia nie później niż na cztery miesiące po rozpoczęciu trwającej kadencji Rady Państwa, wyznaczając je na dwa dni przypadające w ciągu ostatnich 21 dni trwającej kadencji Rady Państwa.
- Rada Państwa może skrócić kadencję Rady Państwa uchwałą podjętą większością 2/3 głosów.
- Monarcha może skrócić kadencję Rady Państwa w drodze postanowienia.
- W razie skrócenia kadencji Rady Państwa stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
Art. 31.
- Obradom Rady Państwa przewodniczy wybierany przez Radę Państwa Przewodniczący Rady Państwa, który sprawuje nad nią pieczę i dba o jej prawidłowe funkcjonowanie.
- Przewodniczącego Rady Państwa delegaci wybierają spośród własnego grona na czas kadencji, o ile Regulamin Rady Państwa nie stanowi inaczej.
Art. 32.
Monarcha, na wniosek Przewodniczącego Rady Państwa bądź 2 delegatów Rady Państwa, ma prawo odebrać delegatowi mandat w przypadku, gdy deputowany:
-
Nie oddał głosu w trzech kolejnych głosowaniach,
-
Zwleka przez okres czternastu dni od rozpoczęcia pierwszego posiedzenia Rady Państwa ze złożeniem ślubowania,
-
Odmówi złożenia ślubowania,
-
W sposób naganny reprezentuje Monarchię Austro-Węgierską oraz społeczeństwo w kraju jak i poza jego granicami,
-
Utracił prawo do posiadania mandatu w myśl przepisów ustawy,
-
Zrzekł się mandatu.
Art. 33.
- W przypadku odebrania delegatowi mandatu, mandat zdobywa ten kandydat wyborów, w których wyłoniono pracujący w momencie odebrania delegatowi mandatu skład Rady Państwa, który otrzymał najwięcej głosów, a zarazem nie otrzymał mandatu delegata.
- Jeśli kandydat, o którym mowa w ust. 1 nie wyrazi zgody na przyjęcie mandatu delegata, lub z innych przyczyn nie będzie mógł go przyjąć, to otrzymuje go kandydat, o którym mowa w ust. 1, z pominięciem kandydata, który nie wyraził zgody na przyjęcie mandatu delegata.
- W przypadku, gdy nie ma kandydatów, którzy spełnialiby warunki określone w ust. 1 lub 2, lub tacy kandydaci w ostatnich wyborach nie otrzymali głosów, rozpisuje się wybory uzupełniające, w których może brać udział każdy obywatel austro-węgierski.
- Delegat, który otrzymał swój mandat w trybie ust. 1, 2 lub 3, sprawuje swój mandat do końca trwającej kadencji.
Art. 34.
Do zgłaszania projektów ustaw oraz do składania oświadczeń w trakcie obrad Rady Państwa uprawnieni są:
-
Monarcha,
-
Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Grupa dwóch obywateli austro-węgierskich reprezentowana przez jednego z nich,
-
Delegaci.
Art. 35.
- Rada Państwa obraduje jawnie.
- Na wniosek delegata lub członka Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości jawność można wyłączyć większością dwóch trzecich głosów.
Art. 36.
Organizację wewnętrzną i porządek prac Rady Państwa oraz tryb powoływania i działalności jego organów, jak też sposób wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków wobec Rady Państwa określa Regulamin Rady Państwa.
Art. 37.
- Delegaci mają prawo kierować interpelacje i zapytania do członków Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Członkowie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości mają obowiązek udzielić odpowiedzi na interpelacje i zapytania delegatów Rady Państwa w ciągu siedmiu dni.
- Członkowie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości mają obowiązek udzielić odpowiedzi w sprawach bieżących delegatom niezwłocznie.
Art. 38.
Delegat nie może być w żadnym czasie sądownie ścigany, a nadto pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub cywilnej za swoje głosowanie lub za wypowiedź w Radzie Państwa. Przepis ten nie dotyczy przestępstw dotyczących naruszenia dóbr osobistych osób trzecich.
Art. 39.
- Rada Państwa uchwala ustawy zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy delegatów, chyba że Ugoda lub ustawa przewiduje inaczej.
- Tryb uchwalania ustaw stosuje się odpowiednio do uchwalania uchwał Rady Państwa, chyba że Ugoda lub ustawa przewiduje inaczej.
Art. 40.
- Jeżeli projekt ustawy zostaje przyjęty przez Radę Państwa, zostaje on przekazany Monarsze do podpisu.
- Monarcha podpisuje i ogłasza ustawę w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia.
- Monarcha może:
-
zaakceptować projekt i opublikować go w Dzienniku Ustaw Monarchii Austro-Węgierskiej.
-
Skierować do Trybunału Państwa przy Cesarskim i Królewskim Sądzie wniosek o zbadanie zgodności projektu z aktualnie obowiązującą Ugodą. Trybunał Państwa przy Cesarskim i Królewskim Sądzie orzeka w sprawie dalszego postępowania z projektem. Decyzja Trybunału Państwa przy Cesarskim i Królewskim Sądzie jest wiążąca.
-
Odmówić podpisania projektu ustawy, wówczas projekt nie będzie podejmowany przez Radę Państwa.
-
Art. 41.
- W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Monarchii Austro-Węgierskiej może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe.
- Referendum ogólnokrajowe może zarządzić Monarcha lub Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości na wniosek Rady Państwa poparty w głosowaniu w trybie uchwały.
- Wynik referendum jest wiążący, jeżeli w referendum wzięło udział więcej niż połowa osób uprawnionych do głosowania.
- Zasady i tryb przeprowadzania referendum każdorazowo określa odpowiednio Monarcha lub Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w swoim obwieszczeniu.
Rozdział VI - Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości
Art. 42.
Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości prowadzi politykę zagraniczną i wewnętrzną Monarchii Austro-Węgierskiej, kieruje administracją rządową, a także w zakresie i na zasadach określonych w Ugodzie i ustawach w szczególności:
-
Zapewnia wykonywanie ustaw,
-
Koordynuje i kontroluje pracę organów administracji rządowej,
-
Wydaje rozporządzenia i decyzje,
-
Chroni interesy Skarbu Państwa,
-
Kieruje wykonaniem budżetu,
-
Zapewnia porządek publiczny oraz bezpieczeństwo wewnętrzne państwa,
-
Zapewnia bezpieczeństwo zewnętrzne państwa,
-
Sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami oraz organizacjami międzynarodowymi,
-
Zawiera, zatwierdza i wypowiada umowy międzynarodowe w porozumieniu z Monarchą, za pośrednictwem członka Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości bądź pełnomocnika powołanego przez Rząd JCKM,
-
Sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności Monarchii Austro-Węgierskiej,
-
Określa organizację i tryb swojej pracy.
Art. 43.
- Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości składa się z Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- W skład Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości mogą być powoływani Wiceprezydenci Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Prezydent Ministrów i Wiceprezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości może pełnić również funkcję ministra.
- W skład Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości mogą być powoływane także inne osoby, jeżeli tak stanowi ustawa.
- Skład Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz zadania poszczególnych Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości określają odrębne przepisy.
Art. 44.
- Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości:
-
Reprezentuje Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Kieruje pracami Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Wydaje rozporządzenia i decyzje,
-
Zapewnia wykonywanie polityki Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz określa sposoby jej wykonywania,
-
Koordynuje i kontroluje pracę członków Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości,
-
Sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym w granicach określonych w Ugodzie, ustawach i aktach normatywnych krajów koronnych,
-
Jest zwierzchnikiem służbowym administracji rządowej,
-
Jest zwierzchnikiem służby cywilnej.
-
- Ministrowie Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania powierzone im przez Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Zakres działania Ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości kierującego działem administracji rządowej określają odrębne przepisy.
- Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości kierujący działem administracji rządowej wydaje rozporządzenia i decyzje. Sposoby uchylania rozporządzeń i decyzji Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości określają odrębne przepisy.
Art. 45.
- Członkowie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości ponoszą przed Monarchą i Radą Państwa solidarną odpowiedzialność za działalność Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Członkowie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości ponoszą przed Monarchą i Radą Państwa indywidualną odpowiedzialność za sprawy powierzone ich kompetencji lub powierzone im przez Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
Art. 46.
- Monarcha powołuje i odwołuje Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Monarcha, na wniosek Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, dokonuje zmian w składzie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w drodze postanowienia.
Art. 47.
Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości obejmując urząd, składa publicznie następującą przysięgę: Obejmując urząd [nazwa sprawowanej funkcji] przysięgam przed obliczem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz wszystkich Jego poddanych, że w sprawowaniu powierzonych mi obowiązków dochowam wierności Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, całej Monarchii Austro-Węgierskiej i Jej prawom, a dobro Monarchii będzie dla mnie najwyższym nakazem.
Art. 48.
- Monarcha desygnuje Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, który proponuje skład Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Monarcha w drodze postanowienia powołuje Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości wraz z innymi członkami Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia kadencji Rady Państwa lub przyjęcia dymisji poprzedniego Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości i odbiera przysięgę od członków nowo powołanego Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w ciągu 7 dni od powołania przez Monarchę przedstawia Monarsze program działania Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Monarchia przedstawia ten program Radzie Państwa wraz z wnioskiem o udzielenie votum zaufania Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Votum zaufania uchwala Rada Państwa większością głosów w obecności co najmniej połowy delegatów.
- W razie niepowołania Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w trybie ust. 1 lub nieudzielenia Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum zaufania w trybie ust. 2 Rada Państwa w ciągu 7 dni od upływu terminów określonych w ust. 1 lub 2 wybiera Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz proponowanych przez niego członków Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy delegatów. Monarcha powołuje tak wybrany Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości i odbiera od niego przysięgę.
Art. 49.
- W razie niepowołania Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w trybie art. 48 ust. 3 Monarcha w ciągu 7 dni powołuje Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz członków Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości oraz odbiera od nich przysięgę. Rada Państwa w ciągu 7 dni od powołania Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości przez Monarchę udziela mu votum zaufania większością głosów w obecności co najmniej połowy delegatów.
- W razie nieudzielenia Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum zaufania w trybie określonym w ust. 1, Monarcha zarządza wśród obywateli Monarchii Austro-Węgierskiej wybory na Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w ciągu 7 dni od nieudzielenia Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum zaufania przez Radę Państwa. Wybory, o których mowa w ust. 2 są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne. Odbywają się w ciągu 14 dni od ich zarządzenia, trwają dwie doby.
Art. 50.
- Rada Państwa wyraża Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum nieufności bezwzględną większością głosów na wniosek co najmniej dwóch delegatów wskazujący imiennie kandydata na Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości. Jeżeli uchwała została przyjęta przez Radę Państwa, Monarcha przyjmuje dymisję Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości i powołuje wybranego przez Radę Państwa Prezydenta Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, a na jego wniosek pozostałych członków Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości i odbiera od nich przysięgę.
- Wniosek o podjęcie uchwały, o której mowa w ust. 1 może być poddany pod głosowanie nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia jego zgłoszenia. Powtórny wniosek może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 21 dni od dnia zgłoszenia poprzedniego wniosku.
Art. 51.
- Rada Państwa może wyrazić Ministrowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum nieufności. Wniosek o wyrażenie votum nieufności może być zgłoszony przez co najmniej 2 deputowanych. Przepis art. 50 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
- Monarcha odwołuje Ministra w Rządzie Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, któremu Rada Państwa wyraziła votum nieufności większością głosów w obecności co najmniej połowy delegatów.
Art. 52.
- Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości składa dymisję Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości wraz z upływem kadencji Rady Państwa, w której został powołany.
- Jeżeli Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości nie złoży dymisji w trybie określonym w ust. 1, Monarcha odwołuje Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Prezydent Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości składa dymisję na ręce Monarchy także:
-
w razie nieuchwalenia przez Radę Państwa votum zaufania dla Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości w trybie art. 48-49,
-
w razie odwołania przez Monarchę,
-
w razie wyrażenia Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości votum nieufności w trybie art. 50,
-
na mocy uchwały Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
-
- Monarcha, przyjmując dymisję Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub odwołując go, powierza mu dalsze pełnienie obowiązków aż do czasu powołania nowego Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Monarcha, w przypadku o którym mowa w ust. 3 lit. d, może odmówić przyjęcia dymisji Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
Rozdział VII - Cesarskie i Królewskie Biuro Administracji
Art. 53.
Cesarskie i Królewskie Biuro Administracji:
-
Czuwa nad poprawnym działaniem wszystkich systemów informatycznych Monarchii Austro-Węgierskiej.
-
Prowadzi badania i rozwój nowych technologii i systemów informatycznych Monarchii Austro-Węgierskiej, a także je wdraża.
-
Zarządza witrynami, serwerami i domenami internetowymi Monarchii Austro-Węgierskiej w porozumieniu z właściwymi organami władzy publicznej, w szczególności z Monarchą i Rządem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
-
W zakresie działań żandarmeryjnych, policyjnych, moderacyjnych i administracyjnych współpracuje z właściwymi służbami i organami Monarchii Austro-Węgierskiej i działa na ich polecenie
-
Umożliwia organom władzy publicznej właściwe wykonywanie obowiązków poprzez udostępnianie właściwych uprawnień i dostępów w ramach systemów informatycznych Monarchii Austro-Węgierskiej.
-
Dba o odpowiedni poziom zabezpieczeń systemów informatycznych Monarchii Austro-Węgierskiej.
-
Wydaje certyfikaty określające witrynę, serwer, domenę bądź system informatyczny jako należące do Monarchii Austro-Węgierskiej
-
Wykonuje inne obowiązki wynikające z Ugody i ustaw.
Art. 54.
- Na czele Cesarskiego i Królewskiego Biura Administracji stoi Dyrektor Biura.
- Dyrektora Biura powołuje i odwołuje Monarcha w drodze postanowienia.
- Dyrektor Biura czuwa nad właściwym wykonywaniem obowiązków, o których mowa w art. 53.
Rozdział VIII - Cesarskie i Królewskie Siły Zbrojne
Art. 55.
- Cesarskie i Królewskie Siły Zbrojne składają się z Cesarskiej i Królewskiej Wojsk Lądowych, Cesarskiej i Królewskiej Marynarki Wojennej oraz Cesarskich i Królewskich Sił Powietrznych.
- Poszczególne rodzaje Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych koordynują między sobą swe działania.
Art. 56.
- W skład Cesarskich i Królewskich Wojsk Lądowych wchodzą: cesarskie i królewskie wojska liniowe, cesarskie i królewskie pospolite ruszenie oraz cesarsko-królewskie wojska obrony krajowej (k. k. Landwehr) i królewsko-węgierskie wojska obrony krajowej (m. kir. Honvédség).
- Kraje koronne mogą powoływać jednostki obrony krajowej, o których mowa w ust. 1 za zgodą Ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości do spraw wojskowych i dowództwa Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych.
- Kilka krajów koronnych może powołać wspólne jednostki obrony krajowej w trybie ust. 2.
Art. 57.
- Sposób działania oraz organizację wojsk obrony krajowej określa ustawa oraz akty prawa krajowego.
- Wojska obrony krajowej podlegają dowództwu Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych.
- Obszar działania wojsk obrony krajowej nie może wykraczać poza właściwość terytorialną organu, który je powołał.
- Użycie wojsk obrony krajowej poza obszarem, o którym mowa w ust. 3 wymaga zgody władz właściwego kraju koronnego.
- Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się w czasie wojny.
Art. 58.
- Służba w jednostkach Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych jest obowiązkowa dla mężczyzn.
- Zasady obowiązkowej służby wojskowej określi ustawa.
- Służba w Cesarskich i Królewskich Wojskach Lądowych, a w szczególności w cesarskim i królewskim pospolitym ruszeniu może być wymagana od obywateli odpowiednim aktem mobilizacyjnym niezależnie od zasad określonych w ustawie, o której mowa w ust. 2.
Art. 59.
Organizacją Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych zajmuje się Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwy do spraw wojskowych.
Rozdział IX - Wymiar Sprawiedliwości
Art. 60.
- Wyroki wydawane są w imieniu Monarchy.
- Postępowanie sądowe w Monarchii Austro-Węgierskiej jest jednoinstancyjne, z prawem odwołania się do Monarchy, o ile Monarcha nie uczestniczył w wydawaniu orzeczenia.
Art. 61.
- Władza sądownicza w Monarchii Austro-Węgierskiej wykonywana jest przez Cesarski i Królewski Sąd.
- Przy Cesarskim i Królewskim Sądzie działa Trybunał Państwa, który orzeka o zgodności aktów normatywnych z przepisami prawa wyższego rzędu, dokonuje wiążącej wykładni prawa, rozstrzyga spory kompetencyjne.
- W skład sędziów Cesarskiego i Królewskiego Sądu wchodzi Monarcha oraz sędziowie; tryb ich powoływania oraz tryb pracy sądu, a także sposób i tryb wyodrębnienia Trybunału Państwa określa ustawa.
Rozdział X - Finanse publiczne
Art. 62.
- Finansami publicznymi, w porozumieniu z Monarchą i Prezydentem Ministrów Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości zarządza Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwy do spraw skarbu, który obejmuje także stanowisko Gubernatora Banku Austro-Węgierskiego.
- Budżetem zarządza Minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z Monarchą oraz Rządem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Wysokość jednolitych na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej podatków określa ustawa.
- Kraje koronne mogą określać na swoim terytorium wysokość podatków i danin publicznych innych niż podatki, o których mowa w ust. 3.
- Informatyczne systemy bankowe i gospodarcze Monarchii Austro-Węgierskiej, w których odbywa się obrót pieniężny i gospodarczy, są jednolite i podlegają certyfikacji, o której mowa w art. 53 ust. 7.
Art. 63.
- Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości raportuje stan budżetu państwa na okres budżetowy w formie uchwały i przedstawia go Radzie Państwa.
- Na wniosek dwóch delegatów przegłosowany zwykłą większością głosów raport o budżecie państwa przyjmowany jest w formie ustawy budżetowej.
- Zasady i tryb opracowania raportu o stanie budżetu państwa, stopień jego szczegółowości oraz wymagania, którym powinien odpowiadać budżet państwa oraz raport o nim, a także zasady i tryb wykonywania budżetu określa ustawa.
Art. 64.
- Decyzja w zakresie uchwały budżetowej, zmiany uchwały budżetowej i wykonania budżetu przysługuje wyłącznie Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Inicjatywa ustawodawcza w zakresie zmiany ustawy, o której mowa w art. 63 ust. 2, ustawy o budżecie, zmiany ustawy o budżecie, ustawy o zaciągnięciu długu publicznego i innych ustaw dotyczących zasad tworzenia i wykonywania budżetu przysługuje wyłącznie Rządowi Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
Art. 65.
- Budżety krajów koronnych dotowane są z budżetu wspólnego Monarchii Austro-Węgierskiej na podstawie zapotrzebowania zgłaszanego przez właściwe organy władzy publicznej krajów koronnych, które podlega ocenie Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
- Wszelkie zobowiązania finansowe krajów koronnych realizowane są przez właściwe organy władzy publiczne kraju koronnego.
- W razie braku możliwości wykonania przepisu ust. 2 przez właściwe organy władzy publicznej krajów koronnych, zobowiązania krajów koronnych realizuje odpowiednio Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości.
Art. 66.
- Własność Skarbu Państwa zarządzana jest przez Ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwego do spraw skarbu państwa.
- Własność Skarbu Państwa może być zarządzana przez właściwe władze kraju koronnego na podstawie umowy między Rządem Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości a rządem właściwego kraju koronnego, z wyjątkiem mienia wojskowego poza mieniem wojsk obrony krajowej, budynków użyteczności publicznej należących do centralnych organów publicznych oraz siedzib dworu.
Rozdział XI - Kraje koronne i inne terytoria
Art. 67.
- Częściami składowymi Monarchii Austro-Węgierskiej są Królestwa i kraje w Radzie Państwa reprezentowane oraz Kraje Korony Świętego Stefana. Części składowe składają się z krajów koronnych.
- W skład Królestw i krajów w Radzie Państwa reprezentowanych wchodzą następujące kraje koronne:
-
Arcyksięstwo Austrii przed Anizą - ze stolicą w Wiedniu,
-
Arcyksięstwo Austrii za Anizą - ze stolicą w Linzu,
-
Księstwo Styrii - ze stolicą w Grazu,
-
Księstwo Karyntii - ze stolicą w Klagenfurcie,
-
Księstwo Salzburga - ze stolicą w Salzburgu,
-
Książęce Hrabstwo Tyrolu - ze stolicą w Innsbrucku,
-
Vorarlberg - ze stolicą w Bregencji,
-
Księstwo Krainy - ze stolicą w Lublanie,
-
Pobrzeże Austriackie - ze stolicą w Trieście,
-
Królestwo Dalmacji - ze stolicą w Zadarze,
-
Królestwo Czech - ze stolicą w Pradze,
-
Margrabstwo Moraw - ze stolicą w Brnie,
-
Księstwo Górnego i Dolnego Śląska - ze stolicą w Opawie,
-
Królestwo Galicji i Lodomerii z Wielkim Księstwem Krakowskim i Księstwami Oświęcimskim i Zatorskim - ze stolicą we Lwowie,
-
Księstwo Bukowiny - ze stolicą w Czerniowcach.
-
- W skład Krajów Korony Świętego Stefana wchodzą następujące kraje koronne:
-
Królestwo Węgier - ze stolicą w Budapeszcie,
-
Trójjedyne Królestwo Chorwacji, Slawonii i Dalmacji - ze stolicą w Zagrzebiu.
-
- Zasady powoływania oraz kompetencje władz krajowych określa ustawa.
- Zmiany w liście krajów koronnych, o których mowa w ust. 1, uchwalane są w drodze ustawy.
Art. 68.
Kraje koronne są integralnymi, autonomicznymi organizmami państwowymi, które wchodzą w skład Monarchii Austro-Węgierskiej.
Art. 69.
Między organami władzy publicznej krajów koronnych a centralnymi organami władzy publicznej Monarchii Austro-Węgierskiej nie ma zależności służbowej, z wyjątkiem:
-
Zależności właściwych krajowych organów władzy publicznej wobec ministra Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwego do spraw zagranicznych w wypadku nawiązywania kontaktów międzynarodowych,
-
Zależności krajowych ministrów właściwych do spraw wojska i obrony krajowej wobec ministra Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwego do spraw wojska.
-
Zależności krajowych ministrów właściwych do spraw finansów wobec ministra Rządu Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwego do spraw finansów.
Art. 70.
- Krajowe organy władzy publicznej są autonomiczne w działaniach dotyczących spraw nie objętych kompetencją centralnych organów władzy publicznej Monarchii Austro-Węgierskiej,
- Spod kompetencji krajowych organów władzy publicznej w szczególności wyjęte zostają sprawy:
-
polityki zagranicznej,
-
Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych z wyłączeniem wojsk obrony krajowej,
-
wspólnej polityki finansowej i monetarnej,
-
wspólnej polityki celnej,
-
wspólnych systemów informatycznych.
-
Art. 71.
Ustrój samorządu terytorialnego na terytorium krajów koronnych określają odrębne przepisy krajowe.
Art. 72.
- Terytorium przyłączone do Monarchii Austro-Węgierskiej, niewymienione w art. 67 ust. 1 i nieuznane za kraj koronny w trybie, o którym mowa w art. 67 ust. 5, uznaje się za wspólny kraj anektowany.
- Terytorium, o którym mowa w ust. 1, zarządza minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwy do spraw wewnętrznych.
- Zarząd ministra Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości, o którym mowa w ust. 2, może odbywać się bezpośrednio bądź poprzez namiestnika bądź inny odpowiedni organ, któremu minister Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości właściwy do spraw wewnętrznych udzielił pełnomocnictwa w drodze rozporządzenia.
- Terytorium, o którym mowa w ust. 1, stanowi integralną część Monarchii Austro-Węgierskiej.
Art. 73.
Wewnętrzne zasady funkcjonowania administracji państwowej na terenie terytoriów, o których mowa w art. 72, określi ustawa.
Rozdział XII - Zmiany Ugody
Art. 74.
- Projekt ustawy o zmianie Ugody może złożyć co najmniej 1/3 delegatów do Rady Państwa, Rząd Jego Cesarskiej i Królewskiej Mości lub Monarcha.
- Zmiana Ugody następuje w drodze ustawy.
- Ustawę o zmianie Ugody uchwala Rada Państwa większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby delegatów.
- Podmiot określony w ust. 1 a także 2 obywateli może, w przypadku złożenia projektu ustawy o zmianie Ugody, zażądać, w terminie 7 dni od dnia uchwalenia ustawy prze Radę Państwa, przeprowadzenia referendum zatwierdzającego. Z wnioskiem w tej sprawie podmioty te zwracają się do Przewodniczącego Rady Państwa, który zarządza niezwłocznie przeprowadzenie referendum w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Zmiana Ugody zostaje przyjęta, jeżeli za tą zmianą opowiedziała się większość głosujących.
- Po zakończeniu postępowania określonego w ust. 2-4 Przewodniczący Rady Państwa przedstawia Monarsze uchwaloną ustawę do podpisu. Monarcha podpisuje ustawę w ciągu 14 dni od jej przedstawienia i zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw Monarchii Austro-Węgierskiej.
Rozdział XIII - Przepisy końcowe
Art. 75.
- Tracą moc wszelkie akty prawa powszechnie obowiązującego, które weszły w życie przed dniem wejścia w życie Ugody.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się do aktów prawa krajowego, aktu koronacji oraz do ratyfikowanych umów międzynarodowych.
- W dniu wejścia w życie Ugody odwołuje się z zajmowanych stanowisk wszystkie osoby powołane na nie przed dniem wejścia w życie Ugody.
- Przepisu ust. 3 nie stosuje się do Monarchy oraz krajowych organów władzy publicznej.
- W ciągu 30 dni od dnia wejścia w życie Ugody Monarcha powoła Regenta w trybie art. 27.
- W dniu wejścia w życie Ugody wszelkie jednostki wojskowe i ugrupowania zbrojne działające na terytorium Monarchii zostają włączone w skład Cesarskich i Królewskich Sił Zbrojnych lub ulegają rozwiązaniu.
Art. 76.
- W ciągu 30 dni od daty wejścia w życie Ugody Monarcha przywróci bądź nada w drodze postanowienia mieszkańcom Monarchii Austro-Węgierskiej obywatelstwo austro-węgierskie z pominięciem trybu, o którym mowa w art. 12.
- W ciągu roku od daty wejścia w życie Ugody Monarcha przywróci tytuły szlacheckie, ordery, odznaczenia i medale na wniosek osób, o których mowa w ust. 1.
Art. 77.
Ugoda wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z zastrzeżeniem przepisu art. 21 ust. 3, który wchodzi w życie 60 dni po dniu ogłoszenia Ugody.
Dano w Wiedniu, Roku Pańskiego 1917 (2017).
(-) FL I, I. R., m. p.