Strona 16 z 18
Re: Handel Morski
: 10, Sierpień 1922
autor: Moritz von Oranien-Nassau
Konwój dotarł wreszcie do celu. Kiedy żaglowce przybiły do brzegu żadnego z kontrahentów jeszcze nie było w mieście. Dopiero kilka godzin później w porcie pojawili się ich przedstawiciele i poinformowali dowódcę konwoju że towar ma zostać przewieziony pociągiem. Komandor oddelegował marynarzy do pomocy przy przeładunku. Po jego zakończeniu załogi otrzymały część wypłaty i czas wolny do wieczora by jutro z rana ruszyć w drogę powrotną do domu.
Re: Handel Morski
: 02, Wrzesień 1922
autor: Moritz von Oranien-Nassau
Wrześniowy konwój jest pierwszym tego typu, bowiem zaczynać się będzie, a nie kończyć w Monarchii. Głównym ładunkiem jest srebro z tyrolskich kopalń. Na jedną z pinas załadowano natomiast ładunek węgierskich morawskich win.
Re: Handel Morski
: 27, Wrzesień 1922
autor: Heinz-Werner Grüner
Do biura dystrybucji Kompanii Orańskiej pod przewodnictwem armatora M.v.Oranien-Nassau przybył edelwajski handelsreisender (czyt.komiwojażer) w celu przekazania pewnych treści właścicielowi tego morskiego przybytku:
Mein Liebe Freund Moritz,
Piszę do Ciebie ze Stadt Edelweiss i wysyłam mojego najlepszego handelsreisendera, bo wiem, że Tyś najlepszy handlarz w całym mikroświecie i lubisz się targować niczym “żydowski kramarz”. Już ostatnio “ogołociłeś” mój zamek w Eltz prawie do zera, ale muszę się do Ciebie zgłosić, bo niby kto mi dostarczy takie rarytasy jakie bym chciał? Nie owijając już w bawełnę, nota bene, pewnie na niej też się bogacisz czerpiąc korzyści z Nowej Kurlandii, proszę byś odniósł się do treści poniżej. Czy da się ponowić zamówienie na to? :
Rum Nassau- 500 beczek o pojemności 10 l
Przyprawy
ziele angielskie-40 skrzyń o pojemności 5 kg
Imbir-40 skrzyń o pojemności 5 kg
pieprz czarny-60 skrzyń o pojemności 5 kg
pieprz cayenne-40 skrzyń o pojemności 5 kg
suszona papryka-40 skrzyń o pojemności 5 kg
Ryby
Tuńczyk w zalewie-40 beczek o pojemności 10 kg
Dorsz w zalewie-40 beczek o pojemności 10 kg
Dorsz suszony-40 beczek o pojemności 10 kg
Sardynki wędzone-40 beczek o pojemności 10 kg
Tuńczyk wędzony-40 beczek o pojemności 10 kg
Tarpon wędzony-40 beczek o pojemności 10 kg
Sardynki wędzone, w zalewie i suszone- po 40 beczek o pojemności 10 kg
Koniec listy stałej, ale jakbym mógł Cię prosić, mój drogi przyjacielu, o dosłanie nieco drzewa, tego elastycznego, coś mi kiedyś pokazywał. Nie pamiętam skąd czy z samundyjskich czy z nowokurlandzkich stron to żeś ciągnął, ale to się jakimś bambusem chyba zwało. Mnie to potrzebne bo to elastyczne, a jako, że my w tym moim Edelweiss budeujemy stadion co by i piłkarze kopać mogli i atleci ćwićzyć to sobie wymyśliłem, że może i do gwiazd sobie poskaczemy. No może nie tak wysoko, ale o takiej bambusowej tyczce ku niebu, co wyżej, kto wyżej.
Jak tylko odczytasz tą wiadomość, pędź proszę do moich ludzi i roześlij czy i kiedy da się załatwić
Z uściskami,
Heinz - Werner G.
@Moritz von Oranien-Nassau
Re: Handel Morski
: 28, Wrzesień 1922
autor: Moritz von Oranien-Nassau
List natychmiast wylądowała na biurku w gabinecie wicekróla który po wypełnieniu urzędowych papierów wziął go do ręki. Listę przeczytał pobieżnie ale wzmianka o drewnie go zainteresowała. Przywołał zaraz dworzanina
-Mości Władysławie, pokazywałem ja niegdyś Szlachetnemu Baronowi Grünerowi pewne elastyczne drewno. Pamiętasz może z czego ono było-zagadnął swojego człowiek Orański
-Indianie zwą to drzewo Krwanikiem Smoczym z powodu czerwonej żywicy. Rośnie na ziemiach Waszej Ekscelencji w Ter Tholen-odpowiedział szambelan
-Posyłaj natychmiast gońca. Niech nie sprzedają urobku w tym miesiącu. Ma pojechać do Austrii. -nakazał Orański.
-Czekaj.-zatrzymał wychodzącego admirał-Niech jeszcze ktoś rozglądnie się w zasobach wsi nadmorskich.
POlecenie natychmiast zostało przekazane do stajni, a Maurycy zabrał się do pisania odpowiedzi
[
Drogi Przyjacielu, Mości Baronie,
Cieszę się na każdy interes z kimś kto nie jest mi obcy. Przy obcych chodzi jedynie o pieniądze. Towary oczywiście się znajdą. Drewno kazałem zabezpieczyć na swoich dobrach, a jak nie to ściągnę od innych. Konwój wyruszy w sobotę. Jestem teraz na Kurlandii więc chyba poprowadzę go osobiście.
oddany przyjaciel,
Maurycy Orański-Nassau
Re: Handel Morski
: 30, Wrzesień 1922
autor: Heinz-Werner Grüner
Na wieść o pozytywnym rozpatrzeniu zamówienia Grüner zlecił wysłać kilka ciężarówek. Na szybko przekalkulował, że ładunek będzie ważył jakieś 9-10 ton z wyłączeniem drewna zwanego Krwanikiem Smoczym.
Jako, że pojazdy produkcji austriackiej z jego fabryki w Styrii, Puch III 1922, miały ładowność na poziomie 2,5 ton, ale liczba beczek była znaczna wysłał osiem do załadunku przypraw, ryb i rumu. Drugie tyle miały być zaopatrzone w drewno o charakterystycznej elastycznej strukturze.
Pierwsze co pomyślał to koszta, te nie były małe. Od razu zorientował się, że chyba następnym razem trzeba zdecydować się na transport kolejowy. Jedynym problemem było to, że trzeba było taką linię kolei żelaznej zbudować… I tym pewnie zajmie się już niedługo. Tak sobie pomyślał, po czym wrócił do swoich obowiązków.
Re: Handel Morski
: 04, Październik 1922
autor: Heinz-Werner Grüner
@Moritz von Oranien-Nassau gdzieś podłapię wątek “pomiędzy” MAW a Edelweiss", albo wcześniejszy?
Re: Handel Morski
: 08, Październik 1922
autor: Moritz von Oranien-Nassau
Konwój pożegnał eskortę która stanęła na kotwicy za granicą wód terytorialnych Monarchii, a sam popłynął w kierunku brzegów Chorwacji. W czasie rejsu wzdłuż wybrzeża Orański rozglądał się ciekawie dookoła ponieważ dawno nie korzystał z transportu morskiego w czasie swoich podróży z między Austro-Węgrami a innymi państwami mikroświata.
Re: Handel Morski
: 08, Październik 1922
autor: Heinz-Werner Grüner
Moritz von Oranien-Nassau pisze: ↑2 lata temu
Konwój pożegnał eskortę która stanęła na kotwicy za granicą wód terytorialnych Monarchii, a sam popłynął w kierunku brzegów Chorwacji. W czasie rejsu wzdłuż wybrzeża Orański rozglądał się ciekawie dookoła ponieważ dawno nie korzystał z transportu morskiego w czasie swoich podróży z między Austro-Węgrami a innymi państwami mikroświata.
Jeden z najlpeszych marynarzy mikroświata! Trzymamy kciuki za szczęśliwy powrót!
Re: Handel Morski
: 09, Październik 1922
autor: Moritz von Oranien-Nassau
Konwój zgodnie z planem płynął wzdłuż wybrzeża Dalmacji.Jak zwykle fleuty i pinasy mijały statki rybaków, z niektórymi nawet połączyły ich przyjacielskie stosunki. Maurycy chętnie dołączał do rozmów zapoznając się z chorwackimi kolegami po fachu.
Re: Handel Morski
: 10, Październik 1922
autor: Heinz-Werner Grüner
Herr Maurycy to zna chyba już każdego w mieście. 