INSPEKTORAT UZBROJENIA

Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Tank Burstyna

W roku 1911 do Ministerstwa Wojny trafił projekt młodego oficera Gunthera Burstyna, jego nazwa brzmiała "Motorgeschutz" (działo motorowe), wtedy jeszcze nikt nie znał obecnie stosowanego określenia pochodzącego od angielskich "zbiorników". Zarówno konstrukcja jak i cele użycia bojowego przedstawione przez Burstyna nie zdobyły uznania sztabowców, tkwili bowiem jeszcze w taktyce Napoleona, piechota, kawaleria, artyleria. Niechętnie odnosili się do nowej broni, co było błędem jak się okazało w czasie Wielkiej Wojny. Projekt wyprzedzał swoją epokę o ładnych 8 lat, dopiero w roku 1917 rozwiązania konstrukcyjne opracowane przez Burstyna wykorzystał Louis Renault w swoim FT17, a były to m.in obracana wieża, podział na przedziały i sterowanie pojazdem. Co prawda Burstyn Tank nie posiadał wieży obracanej o 360°, jednak żaden czołg z początkowych okresów swojego rozwoju nie miał jakiejkolwiek wieży. To samo tyczy się przedziałów, we wszystkich czołgach angielski, niemieckich czy francuskich (poza FT17) silnik umieszczony był na środku bez żadnej osłony a systemy wydechowe zawodziły i spaliny które się wydostawały podtruwały załogę. Gdy oddzielono załogę od silnika komfort z pewnością się poprawiał co pozytywnie wpływało na ich pracę. Kolejnym innowacyjnym wynalazkiem było kierowanie czołgiem, takie rozwiązanie jest stosowane do dzisiaj, przez zwolnienie lub przyspieszenie jednej z gąsiennic, specjalny system pozwalał na zawrócenie w miejscu, praktycznie żaden czołg do 1918 roku nie miał takiej możliwości. Może to dziwne ale zaletą było tez to, że mógł to wykonać jeden człowiek, w Angielskich czołgach potrzebowano do tego aż czterech ludzi, poradzili sobie z tym Francuzi w swoich Schneiderach oraz St. Chamoundach. Jak widać Austriacy mogli korzystać od początku wojny ze znakomitego pomysłu, jednak nie wykorzystali tej okazji, powiedzieli, że przyjmą projekt jeżeli czołg wykona firma prywatna, Burstyn nie miał takich kontaktów i działo motorowe pozostało jedynie na planach.

Obrazek Proponuję podjąć wyzwanie i poszukać konstrukcji czołgu z roku 1917, który konstrukcyjnie był podobny do projektu czołgu Bursztyna. Zapewniam że taka konstrukcja powstała. Jeśli któremuś z panów uda się ja tu przedstawić będziemy mogli ja wykorzystać i wprowadzić na uzbrojenie oddziałów pancernych.


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Motorgeschutz Burstyn II

Gunther Burstyn zachęcony przez sztab generalny podjął się wprowadzić poprawki do swojego projektu uwzględniając manewrowość w terenie. W tym celu zlikwidowano "ramiona" ułatwiające pokonywanie okopów ale z uwagi na ich wychylenie przed czołgiem i za nim utrudniało manewrowanie pomiędzy zasiekami i zaporami pancernymi. Burstyn podniósł również kabinę kierowcy i zaopatrzył ja w swietliki co wydatnie poprawiło warunki prowadzenia czołgu. Całą konstrukcję przedłużono do 4,5 metra. Długości i szerokość pozostały bez zmian i wynoszą 2,2 metra. Motorgeschutz II otrzymał silnik o mocy 64 koni mechanicznych, co pozwala na osiągniecie szybkości 9 km/h po bezdrożach. Czołg otrzymał wieżę obrotową w promieniu 360° i działo 57 mm. Załogę stanowi 4 żołnierzy.

Obrazek


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Dzisiaj (26 czerwca) do biura zgłoszono projekt samochodu pancernego

Austro-Daimler Panzerwagen
Konstrukcję opracowano w roku 1905. Obrazek Dane Techniczne:
Masa (2.9 tony
Długość 4,1 m.
Szerokość 2,1 m.
Wysokość 2,4 m.
Silnik : 4 cylindrowy 1050 cm3
Szybkość 45 km/h
Opancerz 4 mm
Uzbrojenie : 1 km Maxim


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Dzisiaj (9 lipca) zespół konstruktorów pracujących pod kierownictwem Gunthera Burstyna w Zakładach Uzbrojenia w Grazu przedstawił opracowany przez siebie prototyp czołgu oparty o rozwiązania zastosowane w Motorgeschutz Burstyn II oraz najnowsze rozwiązania techniczne. Nowy czołg został oznaczony jako :

Motorgeschutz Burstyn III

Kadłub ze stalowych płyt o grubości 15 mm został zmontowany przez nitowanie. Dwoje drzwi wejściowych zlokalizowano po obu stronach, a do silnika jest dostęp przez drzwi w podłodze przedziału bojowego, który został podzielony na dwie sekcje. Przednia stanowi przedział bojowy, a tylna mieści silnik. Na wieżyczce zamontowano mały, "grzybkowy" odciągacz .

Zawieszenie składa się z czterech wózków dwubiegowych z każdej strony, dwóch pojedynczych prowadnic tarczowych, a także dużych przednich koła zębatego i tylnego koła zębatego napędu. Utwory wykonano z ciężkich łączników, stosunkowo wąskich i wystających zarówno z tyłu, jak i z przodu, co pozwala na dobrą przyczepność na nierównym terenie i unika problemów związanych ze zwisaniem. Wózki były zawieszone na solidnych zespołach sprężynowych, a prześwit wynosi 40 cm.

Okrągły kadłub ma nachyloną górną część boczną, nachylone przednie i tylne płyty oraz dużą obrotową (360°) wieżyczkę półkulistą, w której znajduje się 65 milimetrowa krótkolufowa armata. W przedniej części kadłuba w barbetach umieszczono dwa karabiny maszynowe Maxim, co zapewnia doskonałe uzupełnienie pokrycie ogniem przedpola działania czołgu.

Obrazek Dane Techniczne:
Masa : 38 ton
Długość : 7,4 m.
Szerokość : 3,1 m.
Wysokość : 3,7 m.
Silnik : silnik 6-cylindrowy o mocy 240 KM
Szybkość 10 km/h
Opancerz 15 mm,
Uzbrojenie : 1 armata 65 mm i 2 km Maxim 7,92 mm
Załoga : 5 osób


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Dzisiaj, tj. 10 lipca decyzją Sztabu Generalnego wprowadzono na uzbrojenie CK Armii samochód pancerny "Panzerwagen Austro-Daimler". Samochody pancerne sukcesywnie będą wprowadzane na uzbrojenie nowo powoływanych pododdziałów kawalerii pancernej. Samochody te weszły również na uzbrojenie III Korpusu.


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Dzisiaj (11 lipca) rozpoczęto testy poligonowe Motorgeschutz Burstyn III. Celem jest sprawdzenie niezawodności funkcjonowania czołgu w warunkach zbliżonych do bojowych oraz warunków pracy załogi. Podjęte zostaną też próby przejścia okopu, sforsowania muru o grubości 0,5 metra i brodu o głębokości 0,5 metra.

Obrazek


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Dzisiaj, 15 lipca próby techniczne przeprowadzane na poligonie zakończyły się pomyślnie. Czołg osiągnął wymagane założenia i uzyskał pozytywną opinię od testującej go załogi. Postanowiono jednak wprowadzić pewne zmiany konstrukcyjne. Aby wyciszyć przedział bojowy, zamontowano podwójną przegrodę z przedziałem silnikowym. Zaś dostęp do silnika umieszczono w górnej płycie kadłuba nad przedziałem silnikowym. Zaś w tylnej części wieżyczki czołgu zamontowano dwa grzybki wentylacyjne.

Decyzją sztabu generalnego Motorgeschutz Burstyn III po modernizacji uwzględniającej zmiany konstrukcyjne skierowany zostaje do produkcji jako Panzerkampfwagen B III.


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Węgierscy inżynierowie opracowali gąsienicowy pojazd opancerzony „Bel” którego zadaniem ma być zwalczanie czołgów przeciwnika i likwidacja nieprzyjacielskich gniazda karabinów maszynowych. Powstał jedyny w swoim rodzaju transporter opancerzony – nosiciela armaty.

Pojazd ma wagę 15,5 tony. Pancerz od 20 do 50 milimetrów na kadłubie a na wieży 70 milimetrów. Napędzany jest dwoma silnikami i rozwija prędkość 26 km/h; Jest uzbrojony w 80 mm armatę polową wzór 1905 (8 cm Feldkanone M.5), 2 ckm MG M.7/31 8 mm, Łączność – radio, Załogę stanowi 5 ludzi, ponadto pojazd ma możliwość przewozić od 10 żołnierzy. Pojazd jest bardzo nowatorska konstrukcją. Bruro Uzbrojenia skierowało prototyp do prób poligonowych.

Obrazek
Transporter Opancerzony "BEL"


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Hełm austriacki wz.17 'Berndorfer'

Hełm ten był znany pod potoczną nazwą Berndorfer. Nazwę swoją wziął od fabryki – Berndorfer Matallenfabrik Artur Krupp A.G. w Berndorf. Wyraźnie różnił się od hełmu niemieckiego. Używany był przez Armię Austrio-Węgierską oraz Włoską.
Ogółem wyprodukowano 140.000 egzemplarzy.

Konstrukcja
Hełm jednoczęściowy, o kształcie czerepu wyglądem zbliżonego do niemieckiego Stahlhelmu, lecz stosunkowo o krótkim, „łamanym” po bokach daszku i bardzo słabo zaznaczonym podcięciu. Na szczycie znajduje się charakterystyczny wentylator służący też do podpinania rzemienia mocującego dodatkowy pancerz czołowy.

Obrazek


Graf Henryk von Groc
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 1044
Rejestracja: 7 lata temu

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Henryk von Groc »

Stahlhelm M1916

Na wyposażeniu armii austro-węgierskiej była też spora liczba hełmów niemieckich - Stahlhelm M1916. Hełm ten produkowany był w sześciu fazach procesu produkcyjnego z kawałka blachy o grubości 1,1 mm z ulepszonej stali chromoniklowej. Charakterystyczną cechą M1916 były dwie wypustki po bokach, na które miano umocowywać osłony pancerne czołowej części dzwonu tzw. Stirnpanzer.

Obrazek


ODPOWIEDZ Podgląd wydruku

Wróć do „Kaiserliche und Königliche Armee”