Linie Kolejowe

Michał Jerzy Potocki
Reakcje:
Posty: 1294
Rejestracja: 4 lata temu
Lokalizacja: real

Kto to?

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Michał Jerzy Potocki »

Sieć kolejowa Monarchii Naddunajskiej była jedną z największych i najgęstszych w Europie, choć technicznie ustępowała niektórym krajom. System kolejowy zaczął się rozwijać, podobnie jak na całym kontynencie, w latach 20. XIX wieku. Początkowo były to koleje konne, następnie parowe, a na przełomie XIX i XX wieku weszły do użycia maszyny napędzane elektrycznie.

Kolej w centralnie rządzonej Austrii, a potem w Austro-Węgrzech, była jednym z czynników jednoczących kraj. Sprawność, punktualność, rzetelność przewozu świadczyć miały o sile monarchii Habsburgów i jej rozwoju techniczno-gospodarczym. Infrastruktura kolejowa, istniejąca nawet w najbardziej odległych prowincjach imperium, niosła ze sobą postęp, powiew nowoczesności i nowe możliwości. Niejednokrotnie używano jej także w celach wojskowych, zarówno w XIX wieku, jak i podczas I wojny światowej.

Sieć, zwłaszcza na Węgrzech, była w większości jednotorowa, nawet w przypadku linii głównych.
W różnych okresach praktycznie od 1810 kiedy powstała pierwsza kolej konna w Styrii, kolejnictwo się różnie rozwijało.
W austriackiej części państwa w 1858 r. poprowadzono kolej ze stolicy do Linzu (k.k. priv. Kaiserin-Elisabeth-Bahn), a dwa lata później dotarła ona do Salzburga (granica bawarska).
Koleje górskie
Przed I wojną światową zdołano jeszcze ukończyć dwie ważne linie – Pyhrnbahn (1906) przez Bosruck-Tunnel (dług. 4760 m; tunel, mimo umiarkowanej długości, okazał się bardzo drogim w budowie) jako dodatkowe połączenie północ-południe; linia Salzthal – Linz (kkStB) oraz Tauernbahn (1909): (Salzburg –) Schwarzach-St.Veit – Spittal-Millstättersee (– Villach) z „Tauern-Tunnel” dług. 8½ km.
Po wojnie
Przez okres wojny koleje, tory ucierpiały i dopiero po zmianach wszystko zaczęło się odradzać.
W 1924 w Wiedniu ponownie otwarto większość sieci Stadtbahn po przejęciu przez miasto i elektryfikacji (technologia tramwajowa), jednocześnie sieć została odcięta od kolei państwowej. W 1935 ukończono I etapu elektryfikacji sieci BBÖ (napięcie ~15 kV 16 ²/3 Hz) na liniach: Innsbruck – Feldkirch – Buchs (Arlbergbahn, z odgałęzieniem Feldkirch – Bregencja), Salzburg – Bischofshofen – Innsbruck (z odgałęzieniami Worgl – Kufstein i Innsbruck – Brenner = Brennerbahn), Stainach-Irdning – Attnang-Puchheim (Salzkammergutbahn) oraz Schwarzach-St. Veit – Spittal – Millstättersee (Tauernbahn).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W krajach austriackich dwutorowych linii było sporo: Wiedeń <–> Salzburg.



Barò Emeryt
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 3623
Rejestracja: 8 lata temu
Lokalizacja: dom spokojnej starości Puszta

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Emeryt »

A na Węgry, składów Pan nie puści?

emeryt


Michał Jerzy Potocki
Reakcje:
Posty: 1294
Rejestracja: 4 lata temu
Lokalizacja: real

Kto to?

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Michał Jerzy Potocki »

Trasa Rosenheim-Salzburg (kolejowa)
jest ciągłym dwutorowym linią kolejową. Głównie niemal w całości w niemieckim kraju związkowym Bawaria . Jest to międzynarodowy korytarz transportowy łączący Rosenheim (Niemcy) do Salzburga w Austrii.
Obrazek
Przebieg trasy

Obrazek
Obraz stacji Rosenheim

Obrazek
Stacja w 1905 Rosenheim, dworzec główny

Stacja Salzburger Hauptbahnhof
Obrazek


Barò Emeryt
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 3623
Rejestracja: 8 lata temu
Lokalizacja: dom spokojnej starości Puszta

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Emeryt »

Co by nie mówić, to dworce w Monarchii jak pałace.

emeryt


Michał Jerzy Potocki
Reakcje:
Posty: 1294
Rejestracja: 4 lata temu
Lokalizacja: real

Kto to?

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Michał Jerzy Potocki »

Tabor Kolejowy

Lokomotywy parowe i wagony przeznaczone do przewozu osób i towarów na terenie Księstwa Salzburga.

Parowóz towarowy serii (kkStB/BBÖ) 80.
Obrazek

Parowóz towarowy serii kkStB 180.
Obrazek

parowóz osobowy serii kkStB 4.
Obrazek

Wagon towarowy kryty Kdn G02
Obrazek

Wagon osobowy Ciy
Obrazek

Wagon restauracyjny Mitropa
Obrazek

Obrazek


Michał Jerzy Potocki
Reakcje:
Posty: 1294
Rejestracja: 4 lata temu
Lokalizacja: real

Kto to?

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Michał Jerzy Potocki »

Borys von Targersdorf pisze: 3 lata temu

Co by nie mówić, to dworce w Monarchii jak pałace.

To tylko pokazuje rozmach i duże bogactwa monarchii, oraz ciężką pracę jej mieszkańców.


Barò Emeryt
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 3623
Rejestracja: 8 lata temu
Lokalizacja: dom spokojnej starości Puszta

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Emeryt »

A wie Pan, jaki wspólny element mają wszystkie dworce kolejowe na terenie Monarchii?

emeryt


Michał Jerzy Potocki
Reakcje:
Posty: 1294
Rejestracja: 4 lata temu
Lokalizacja: real

Kto to?

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Michał Jerzy Potocki »

Borys von Targersdorf pisze: 3 lata temu

A wie Pan, jaki wspólny element mają wszystkie dworce kolejowe na terenie Monarchii?

Jaki?


Barò Emeryt
Awatar użytkownika
Reakcje:
Posty: 3623
Rejestracja: 8 lata temu
Lokalizacja: dom spokojnej starości Puszta

Kto to?

Ordery

Landstreitkräfte

Nieprzeczytany post autor: Emeryt »

Michał von Rokuszewski pisze: 3 lata temu

Jaki?

Niech Pan szuka na ścianach budynku.

emeryt


ODPOWIEDZ Podgląd wydruku

Wróć do „Gospodarka i przemysł”